Rhianna´s toys

Rhiannas Leksaker.....
 
jag har plockat upp och kastat en del leksaker på halvväg nu.




Igår hade jag het diskussion med min dotter rhianna där om barnens rum.

Alla leksaker låg överallt på golvet redan innan hon åkte till pappa och när hon kom hem tillbaka och hon trodde att jag skulle städa under de 5 veckor som hon varit borta.

Hon: trodde du har plockat upp allt?
Jag: Nej har du glömt vad jag sade förut? Jag kommer inte hjälpa dig med att plocka upp leksaker. Och nu är du tillbaka så kan du städa barnrum.
Hon: Jag vill inte städa ensam, kan du väl hjälpa mig?
Jag: Nej jag hjälper dig inte för det är inte MITT rum utan DITT rum.

Hon surade och vägrade städa så jag vägrade också att städa i hennes rum. Nu har det gått 3 veckor.. Jag tog samtalet upp igår igen..
 
När vi promenerade hem från bilverkstad igår och pratade vi olika saker..

Hon: kan vi gå förbi coop och köpa fika och fikar hemma?
Jag: Ja efter du har plockat alla leksaker i ditt rum så kan vi gå tillbaka och köpa fika.
Hon: ja okej ska städa...

Jag trodde inte på men vänta och se om hon gör....
1-2 timmar senare...

Jag: RHIANNA, när ska du städa och när har du tänkt städa i ditt rum och du har inte enda plockat upp något..
Hon: Jag vill inte städa, orkade inte för många..
Jag: Ja vem gjorde det som blev så här för många leksaker på golvet? Det var DU och du måste tänka på innan. Lättare om tar en leksaker å leka sen städa direkt, mkt enkel än här vad du gjorde.
Hon: Hjälpa mig då?
Jag: Nej jag ska inte hjälpa dig,.... om du vill ha fika idag och godis imorgon måste du först göra allt.
Hon: Jag vill inte.
Jag: Okej om jag hjälper plocka upp leksaker så jag ska kasta en del och en del sälja, lika bra för du städade aldrig.

...en stund senare och hon funderade.....
Hon: Ja jag vill inte ha alla leksaker länge, kasta alla då?
Jag: Är du säker på det?
Hon: jaaaaa kastaa alla nu då.

Jag frågade henne flera gånger om det är säker och hon svarade detsamma. så jag svarade att jag fixar den idag (lördag) och jag tar på allvar och nu har jag städat halvvägs och jag skrattade och kan se hur rhianna blev besviken och ledsen. och nu försöker hon övertala mig att inte kasta alla.

Tyvärr, jag håller mitt löfte och jag tar på det allvar och packa in leksaker och låta i förråd stå ett tag eller sälja. Så hon får lära ett tag utan leksaker och kommer märka senare att det är tråkig utan dem och hon borde tänka på framöver att hon ska städa varje kvällar innan läggdags.

Jag tog det på allvar att hon ska leva ett tag utan leksaker för det har gått mångaaaa år med olika försök sätt och det hjälpte ingenting..

Kommentarer

comment on post here:

name:
remember me?

emailaddress: ( not published )

URL / blogadress:


commentar:

- !! NB: I answer HERE after comment !! -
Trackback
RSS 2.0